Minska stressen genom att sluta "multi-taska" och eliminera dina störningar

2018-05-15 11:38:32

Det effektivaste sättet att använda din hjärna på är att göra en sak i taget och att avsluta det så långt som möjligt. Redan när man har två uppgifter framför sig minska möjligheten till koncentration. Så att multi-taska då lurar vi oss själva att tro att vi är effektiva. Du ror du arbetar bra men du har bara sänkt kraven på dina arbetsuppgifter.

  1. Så för att hjälpa hjärnan att hålla fokus, stäng av "pling" på mail och telefon. Det är du som bestämmer när du ska läsa dina mail och inte de som skickar dem.
  2. Var disciplinerad och läs dina mail 2-3 gånger per dag. Annars gör du inget annat än att hanterar dina mail.
  3. Ha du större koncentrationsuppgifter se till att du får ostörd tid att arbeta med dem. Detta kräver att du avsätter tid för det i din kalender.
  4. Arbeta med dina koncentrationsuppgifter där du får minst störningar. Prova att stänga dörren, arbeta hemifrån om det fungerar eller gå och sätt dig någon annanstans.

Låt din hjärna gå på "tomgång" ibland under arbetsdagen, då ökar du möjligheten till att koncentrera dig.

Behöver du hjälp att balansera din arbetsdag och att hålla nere stressen, hör av dig till oss.

 

 

Händelsestyrd eller Viljestyrd, hur vill du arbeta?
Förbättra ert arbetsflöde!
Varför använda OneNote?
Dåliga Möten kostar både tid och pengar!
"Gör Rätt saker och Gör dem rätt."
Full In-Box efter sommare?
En checklista för att bedöma vikten av de arbetsuppgifter som kommer i din väg.
Sluta skjuta upp tråkiga uppgifter med hjälp av fyra enkla knep
Nyckeln till framgång (och en enklare vardag) är att kunna säga NEJ
Den magiska formeln för att ligga i fas och skapa förtroende
Glöm inte aktivera "frånvaro­hanteraren"
Testa din Arbetseffektivitet!
Tips på nyårslöften! Välj rätt och fatta kloka beslut under 2013
Hur effektiva är era möten?

Effektiva tips

Full In-Box efter sommare?

2015-08-18

Var din In-Box full när du kom tillbaka efter sommarens ledighet?

1. Beroende på hur många e-mail du har i In-boxen, avsätt tid för att gå igenom den, börja dagen med detta. Sedan kan du fokusera på ditt arbete och slipper dra på denna "back-logg" under en lång tid.  

2. När du går igenom din In-Box, fatta BESLUT om vad du ska göra med ditt e-mail och Gör Det Nu. Arbeta efter Gör Det Nu-Principen dvs fatta besluten efter Gör-Spara -Kasta.

3. Om du har e-mail som du ska göra längre fram i tiden dra dem till Uppgifter sätt påminnelse och datum när du ska göra det eller när du vill fatta ett beslut om du ska göra det. Jag lovar då "tappar du inget mellan stolarna" Men för att det inte ska "plinga" i tid och otid, sätt påminnelsen när du kommer på morgonen.

4: Finns behov av mappöversyn, gör det! Du behöver kanske rensa eller göra nya mappar.

Att ha en hanterbar In-box ger dig kontroll och en bra överblick. LYCKA TILL